Nicolae Ciucă: Coaliţia de guvernare cu PSD se opreşte aici. Rămânem în Executiv ca să împiedicăm escaladarea abuzurilor

Orientul și Occidentul, în lupta pentru o nouă ordine globală

 

Vechea ordine mondială nu a murit încă, dar este pe moarte, în timp ce noua ordine mondială nu s-a născut încă, dar este în durerile facerii; o ordine muribundă contemporană cu o ordine nenăscută formează spațiul în care se manifestă monștrii și caracterizează  timpul monstruozităților. O vedem azi în Gaza, în Liban, în Siria, în Yemen, dar și în Ucraina. Ordinea globală s-a născut totdeauna și a murit totdeauna în sânge. Marea noastră încercare este aceea de a face ca ordinea multipolară care va înlocui legic, iar nu întâmplător, din nevoie, iar nu din capriciu, ordinea unipolară, să se instaleze fără violență. Deși nimic nu indică reușita unui asemenea demers, el trebuie, totuși, încercat.

 

SUA, arhitectul și gardianul ordinii unipolare, înțelege că pax americana și-a atins limita istorică și de aceea este gata să conceapă o nouă ordine mondială. Reforma americană a vechii ordini americane se bazează, însă, pe principiul potrivit căruia totul trebuie schimbat dacă dorești să nu se schimbe nimic și astfel pax americana să fie urmată de… pax americana. În acest spirit, a fost declanșată revoluția culturală mondială pentru o „nouă normalitate” (neo-americană) care, purtată de doctrina woke (doctrina vigilenței revoluționare și a corectitudinii politice), cea a post-adevărului (inclusiv a post-adevărului biologic și a negării legilor naturii) și cea cancel culture (a distrugerii identităților culturale), ambiționează înlocuirea neo-liberalismului cu neo-bolșevismul și a neo-conservatorismului cu internaționalismul post-modern corporatist.

 

După ce de-a lungul câtorva secole precedente ordinea lumii a fost concepută, pe rând, de puterile imperiale europene și de cea americană, fiecare potrivit propriilor sale valori, convingeri și modele de gândire și de viață, a sosit rândul Asiei să fie constructorul unei lumi noi integrale și integrate. Faptul este confirmat prin observarea și făcut posibil de realitatea încheierii unui mare ciclu istoric care a așezat la originea civilizației universale Regatul de Mijloc chinez, și care, prin grația imperiilor Islamului clasic arab a adus Europei conceptul convivensiei (conviețuirii multiculturale / multireligioase) și raționalismul științific; pe parcursul acestui ciclu sunt consemnate, de asemenea, multiculturalismul integraționist al „Marelui Turc” (nume dat Imperiului Otoman de regii Franței), rafinamentul artistic, diplomatic și geopolitic persan și patosul înaltei spiritualități de sorginte bizantină a celei de a Treia Rome. Le vedem pe toate, vechile imperii asiatice și euro-asiatice, cărora li se adaugă, desigur, și factorul indian, revenind la viață, după ce au fost altoite de ordinea europeană și americană, pentru a afirma dreptul egal al puterilor Orientului colectiv și ale Sudului colectiv de a modela lumea împreună cu puterile Occidentului colectiv.

 

Arogant și narcisist, acest Occident, evident nu lipsit de merite istorice având indiscutabil și un rol în resurecția culturală, economică și politică a Asiei, a demonizat și umilit Orientul, cu scopul de a-și justifica hegemonia. Din păcate, Occidentul a adus Orientului și obiceiurile nocive al egoismului național și al intoleranței culturale. Secolul Asiei trebuie să fie și secolul debarasării de aceste instincte rele preluate din Occident. Fără aceasta, Asia va rămâne un continent al discordiei, lovit de nesfârșite lupte intestine și sfâșiat de crize cronice; un teren perfect pentru strategia „dezbină și stăpânește”, aplicată  cu măiestrie de hegemonii globali de pe alte continente pentru a o domina.

 

Proclamarea „Secolului Asiei” nu consemnează un succes, ci o provocare; iar provocarea constituie, deopotrivă, o șansă și o amenințare. Pentru a-și valorifica șansa, puterile renăscute sau emergente ale Asiei trebuie să pună un diagnostic corect situației actuale la nivel global (situație care afectează și evoluțiile de la nivel regional, fiind influențată la rândul său de contradicțiile regionale), iar apoi să propună o alternativă adecvată. Această alternativă nu poate fi un „euro-atlantism mai bun”, un „neo-imperialism cu față umană”, o metodă de administrare superioară a globalizării, ci un nou sistem de organizare a lumii, a globalizării plurale, diferit de cel euro-atlantic, chiar dacă elemente de continuitate sunt necesare și inevitabile.

 

Șahul și go sunt două jocuri care își au originea în Asia. Europenii și americanii și-au însușit regulile jocului de șah, care se bazează pe logica ciocnirii dintre forțele opuse, și le-au transferat în concepția lor asupra ordinii mondiale. Este de așteptat ca Asia să propună o ordine globală bazată pe logica jocului go, respectiv: a) să schimbe modelul alianțelor pentru confruntare (defensive sau ofensive) cu cel al parteneriatelor pentru dezvoltare; b) să facă din bunăstarea obținută prin practica strategiei proiectelor comune principala garanție a păcii, în locul garanției constând în concentrarea puterii militare și amenințarea nucleară sau cea cu arme de distrugere în masă (se constată, de altfel, că progresul tehnologic, pe de o parte, și incapacitatea democrației occidentale de a selecta și promova valorile umane la conducerea puterii politice, pe de altă parte, au făcut ca descurajarea nucleară să devină practic nulă); c) să facă din federalizarea resurselor necesare dezvoltării și din exploatarea acestora în comun o strategie a coeziunii teritoriale transfrontaliere care să limiteze, prin crearea unei rețele de interese și structuri economice, spațiul de mișcare al purtătorilor puterii militare, în așa fel încât dimensiunile acestei puteri să devină nerelevante (restrângerea mobilității făcând ca masa să nu mai aibă beneficiul vitezei); d) să înlocuiască politicile descurajării și îngrădirii / izolării (specifice ordinii americane), cu cele ale solidarității și integrării (într-o ordine post-americană).

 

Primele structuri ale acestei noi ordini globale de inspirație asiatică se pot vedea deja în apariția și evoluția BRICS, a Organizației de Cooperare de la Shanghai sau în Consiliul Cooperării Economice Asiatice, care se constituie în instrumente de putere soft utilizabile în logica jocului go. Chiar dacă SUA își va păstra pentru o vreme superioritatea în materie militară, aceasta nu îi va mai servi la nimic, întrucât a câștiga războaiele nu este același lucru cu câștigarea păcii. Deja, observând că nu poate câștiga pacea, la capătul războaielor câștigate, SUA nici nu mai urmărește să câștige războaiele în care intră (de regulă prin interpuși), ci doar să le prelungească la nesfârșit, spre profitul oligarhiei producătorilor de armament.

 

Sub aspectul diagnosticului, cei care cred că principala contradicție a lumii de azi este cea dintre globalism și suveranism, greșesc. Globalizarea este un fenomen deopotrivă obiectiv și ofertant care nu poate fi și nu trebuie să fie negat, ci se cere administrat în folosul tuturor. În realitate, lupta se dă între unipolarism și multipolarism, iar pentru ca multipolarismul să fie unul just, fezabil și durabil, el trebuie să fie, ca să folosim un concept asiatic, „armonios”; adică polii de putere să fie în echilibru (ceea ce înseamnă un multipolarism simetric) asigurat prin concentrări de putere echivalente cu geometrie variabilă, bazate pe solidaritatea intereselor în mișcare (ceea ce se numește „echilibru dinamic”).

 

Unii susțin, de asemenea, greșit că lupta principală se dă între democrație și dictatură. În realitate, lupta se dă între oligarhie, către care au derapat și derapează democrațiile euro-atlantice, împinse de șovinismul bunăstării, și aristocrație (nu de sânge, ci de merit) spre care evoluează autoritarismele / despotismele orientale, sub presiunea nevoilor sociale. Din atare perspectivă, modelul asiatic nu aduce un plus de libertate față de vechile democrații occidentale în prezent decedate (și cu care, poate, ne vom mai întâlni peste câteva generații, după traversarea altor deșerturi existențiale), ci promite un semnificativ progres în ceea ce privește securitatea individuală și colectivă, națională și internațională, într-un context politic și administrativ caracterizat prin meritocrație și responsabilitate (nu răspundere față de popor, dar pentru fericirea poporului, iar nu doar pentru fericirea unor grupuri de interese).

 

Alții insistă, tot eronat, asupra faptului că tensiunile actuale ar exprima conflictul între stat și piață. În realitate, avem de a face cu conflictul dintre guvernarea politică legitimă și transparentă națională (eventual federalizată la nivel regional), care civilizează capitalul, și plutocrația supranațională ocultă și ilegitimă, care dorește să își subordoneze cetatea sau, cel puțin, să scape de controlul ei.  Este necesar și este de așteptat ca secolul Asiei să pună capitalul în slujba cetății / cetățenilor și munca deasupra capitalului.

 

Sub aspectul terapiei, națiunile asiatice, și în particular cele ale Orientului Mijlociu trebuie să treacă de la fragmentare la unitate, de la lipsa de încredere în sine, la cutezanță și de la iluzia promovării agendei lor naționale (locale sau regionale) prin protecția puterilor globale din afara continentului, la căutarea de soluții împreună cu jucătorii locali și regionali. Nici o putere globală nu va prelua rolul de protector al unui actor local sau regional decât în scopul promovării propriei sale agende geostrategice sau geoeconomice. Adesea, puterile globale vor face din aliații locali intermediari în lupta dintre ele. De aceea, normalizarea relațiilor dintre Iran și statele arabe din Golf (Arabia Saudită și Emiratele Arabe Unite) este un pas esențial în direcția bună; cu atât mai mult cu cât el a fost facilitat de o altă putere asiatică, anume China (o putere care nu are interese geopolitice în zonă, ci numai proiecte economice, și parteneriatul cu care nu este perceput de nici un alt actor din regiune ca fiind o amenințare la adresa securității sale). Acest pas trebuie consolidat și multiplicat.

 

Pe linia transformării Orientului Mijlociu într-un spațiu al păcii și prosperității garantate exclusiv de actorii regionali, ar fi de urmărit: i. realizarea unui acord nuclear regional, care, printre altele, să declare Orientul Mijlociu „zonă liberă de arme nucleare”; ii. încheierea unui acord regional de liber schimb care să ducă și spre constituirea unei uniuni regionale economice și chiar monetare; iii. convenirea unui pact multilateral de neagresiune; iv. adoptarea unui mecanism regional pentru securitate colectivă și cooperativă (care să includă, eventual, și un pact defensiv regional).

 

Pentru moment elementele noii ordini mondiale postamericane concepute și puse în operă de actorii asiatici, cu extensii în Africa și America Latină, se construiesc fără participarea SUA și UE. Dacă lucrurile vor evolua pe această cale, mai ales în condițiile în care SUA și UE, în lipsa unei oferte viabile proprii, fac tot posibilul pentru sabotarea proiectelor Estului și Sudului colectiv, ordinea emergentă de inspirație asiatică va fi nu doar post americană și neamericană, ci antiamericană și antioccidentală. Aceasta va duce la fracturarea lumii în două părți adverse fiecare cu un sistem de organizare nu doar propriu, ci și antagonic în raport cu sistemul celeilalte. Ceea ce este de nedorit.

 

Chiar dacă SUA și UE s-au autoizolat și manifestă ostilitate față de procesele în curs desfășurare în Orientul și Sudul colectiv, este în beneficiul celor din urmă să facă eforturi concrete și să persevereze pentru a angaja pe cele dintâi în acțiunea dedicată edificării unei noi ordini mondiale a globalismului multipolar integral. Paradoxal, chiar dacă Occidentul nu iubește Orientul, de dragul unei ordini globale coerente și neconflictuale, Orientul trebuie să îl iubească pe el, chiar și împotriva voinței lui. (sic!)

 

Acest îndemn este valabil și în ceea ce privește România, ideea parteneriatului strategic cu aceasta netrebuind abandonată, chiar dacă guvernul român actual nu este decât o cutie de rezonanță a vocii „tenorilor” transatlantici și un executant servil al politicilor atlanticiste.

 

România nu este și nu poate fi pierdută din perspectiva ordinii mondiale emergente având izvoarele conceptuale în Asia. Cu certitudine elita politică românească înțelege lumea mult mai bine decât acțiunile sale lasă să se vadă, ei lipsindu-i caracterul necesar pentru a-și pune ideile proprii în practică și a apăra interesele naționale.

 

Problema nu este politica greșită a României (practic lipsa oricărei politici naționale) față de Orientul Mijlociu și în general față de puterile Orientului și Sudului colectiv, ci politica greșită în raport cu Occidentul euro-atlantic. Erorile celei din urmă se reflectă în erorile celei dintâi. Cea urmă trebuie reparată pentru a o normaliza pe cea dintâi.

 

Pentru moment, omenirea pare încremenită într-o dezordine marcată de cele mai rele instincte războinice, din care se pare că nu se poate ieși. Alegerile care au loc în diferite state ale Occidentului euro-atlantic (în primul rând cele din SUA) nu promit variante optimiste, singura speranță fiind aducerea la putere a unor lideri politici anti-sistem susceptibili ca inclusiv prin decizii rele să zgâlțâie stagnarea și astfel să permită, fie și absolutizând criza, ieșirea din impas către o ordine globală nouă, justă și durabilă.

 

În orice caz, dacă popoarele lumii și liderii lor nu vor reuși să acționeze conduși de dorința de pace, ci se vor mișca împinși de propriile fapte necugetate, omenirea va fi obiectul unui alt șoc global (comparabil ca magnitudine cu cel produs de al Doilea Război Mondial) care va face inevitabil tot ceea ce astăzi pare inacceptabil.

 

 

 

 

 


Clarificare comentarii:

Toate comentariile de pe acest blog sunt moderate.
Deși autorii articolelor de pe site, precum și redactorul-șef și administratorul, încurajează libera exprimare, aceasta presupune din partea cititorilor un comportament civilizat și un limbaj civilizat. Prin urmare, vor fi șterse comentariile care se abat de la această regulă. Acestea se referă, dar nu se limitează, la: cuvinte injurioase adresate autorilor, redactorului șef, administratorului și cititorilor blogului, precum și altor persoane, mesajele xenofobe și rasiste, mesajele ce îndeamnă la ură și violență, mesaje publicitare de orice fel (în caz că se dorește aceasta, scrieți la adresa webmaster@cristoiublog.ro), mesaje cu conținut obscen ș.a.m.d.
Cititorii sunt rugați să semnaleze orice abatere mai înainte menționată. În maximum 24 de ore cele semnalate vor fi analizate și se vor lua măsuri după caz.
Toți cei care doresc să își exprime opinia pe acest blog, se presupune că au citit și că sunt de acord cu cele menționate mai sus. În caz de dezacord, sunteți rugați să nu scrieți niciun comentariu sau să părăsiți imediat acest site.
Mulțumim tuturor cititorilor pentru opiniile civilizat exprimate, precum și pentru colaborarea lor!

Comentarii

7 comentarii pentru articolul „Orientul și Occidentul, în lupta pentru o nouă ordine globală”

  • lupta nu e pentru o noua ordine mondiala, ci pentru Noi Temelii, care abia ele aduc, indirect, o noua ordine mondiala

    vorbim despre nasterea Noii Lumi, abia ea aducind o noua ordine, adica noi-noute sisteme sociale, nemaivazute, nemaiauzite

    prin urmare exista lupta de mai sus …mai nainte sa existe lupta pentru definirea semilumilor,
    cea unipolara si cea multipolara

    mai simplu: lupta e complexa si se poarta pe mai multe paliere,
    primu,l care e si cel mai vizibil, e cel pe care se joaca ‘unipolaritate VS multipolaritate’,
    adica NATO VS BRICS,

    insa in spatele acestei lupte, in umbra acestei lupte se poarta o alta pe mai multe directii, care vizeaza schimbarea temelilor,
    ba chiar a radacinii,
    mai exact inlocuirea dinamicilor naturale,
    care au fost folosite de cind exista civilizatii si pina la civilizatia curenta,
    cu dinamici artificiale, proprii AI,
    si care sint folosite pentru prima data in ‘istoria civilizatiilor’ …pe vremea asta,
    cind se mai manifesta ‘o singura civilizatie’, mare cit planeta ( vinovata de aceasta singularitate fiind Globalizarea )

    aceasta posibilitate, schimbarea radacinii, apare …la soroc,
    pentru ca daca ‘civilizatia mare cit planeta’ ar muri si ea,
    asemenea tuturor celorlate civilizatii,
    …o alta n ar mai avea din ce sa se nasca, …pentru ca au fost folosite deja toate oualele, Globalizarea fix asta a facut, a redus ‘dinamica civilizatiilor’ la manifestarea singularitatii,
    prin urmare singura civilizatie mare cit planeta care se mai poate manifesta e ….fix asta in care misunam.

    de unde rezulta ca exista o singura sansa ca Civilizatiei( mare cit planeta ) sa i fie prelungita viata:
    iesirea ei din dinamica Naturii,
    care vine la pachet cu iesirea ei din ‘dinamica Anotimpurilor’,
    caz in care abia asa ‘scapa’ de manifestarea Iernii, adica a Mortii

    ‘iesirea din ‘dinamica Naturii’ e tot una cu Artificializarea Civilizatiei,
    adica cu Metamorfoza Civilizatiei,
    caz in care Civilizatia mare cit planeta trece de la ‘inteligenta naturala’ la ‘inteligenta artificiala,
    acest proces Revolutionar fiind propriu fix Marii Revolutii, Revolutiei Mondiale,…in mijlocul careia deja ne aflam de ceva vreme…

    deci …hei!, Civilizatia fix asta face, se Artificializeaza! :))
    ceea ce e chiar dragut,pentru ca abia asa poate sa devina Nemuritoare,…chiar daca e asa, draguta, exclusiv in mod ‘absolut relativ’ (Nemuritoare fiind fix in acelasi fel,’absolut relativ ) :)))

    astea sint Vremurile Maestrilor,
    si nici nu pot fi altfel pentru ca la acest nivel,
    pe care se joaca Artificializare VS Natura, pe care cea care e la indoiala in stil plenar e insasi Natura,
    doar Maiestria mai poate face fata…

  • ‘Marea noastră încercare este aceea de a face ca ordinea multipolară care va înlocui legic, iar nu întâmplător, din nevoie, iar nu din capriciu, ordinea unipolară, să se instaleze fără violență. Deși nimic nu indică reușita unui asemenea demers, el trebuie, totuși, încercat.’

    păi fix asta fac mariile puteri de la începutul Revoluției Mondiale,
    și până acum le a reușit.
    duc lumea în zona de graniță de limită cu războiul mondial însă nu depășesc limita
    mai altfel spus se folosesc de plenarul catalizator care este războiul mondial fără ca el să se manifeste, și fac asta disponibilizând mare revoluție, adică revoluția mondiala

    • deci practic marile puteri țin în frâu de ani de zile revoluția mondială
      care de altfel e în plină desfășurare
      pentru ca o nouă lume să se poată naște.
      nevoia unei noi lumi vine din nevoia unor noi temelii, capabile să susțină un nou nivel de dezvoltare a civilizației

      deci nu e nicio noutate, grija deja se poartă, marile puteri fix asta fac îi poartă civilizației grijă, de asta e și avem tot felul de operațiuni speciale care asigură marea revoluție și nu războaie care să aibă tendința de a se armoniza într unul mondial

      • însă povestea cu trecerea de la o lume unipolară la o lume multipolară nu se susține nici într un fel
        noi nu trecem acum de la o lume unipolară la o lume multipolară, și de la o lume către două semilumi

        prin urmare de la o lume unipolară către două semilumi,
        una fiind multipolară însă cealaltă rămânând unipolară

        • mare revoluție deja se manifestă iar mare revoluție este o dezvoltare a războiului mondial este următorul nivel de exprimare
          deci practic suntem în plină revoluție mondială care face dintr un război mondial un pistol cu apă,
          deci deja suntem într o vâltoare de 1,6 ori mai capabilă decât războiul mondial, cui i ar mai fi frică în astfel de condiții de un război mondial?!

          • semilumea de est este multipolară iar semilumea de vest este unipolară

            în timp ce semilumea de vest se suprapune peste nato semilumea de est se suprapune peste brics,
            bricks urmând să și atașeze și o valență militară după cum și nato va urma să și disponibilizeze și o valență economică

    • marea revoluție are deja un proiect el se manifestă de ani de zile încă din începutul pandemiei
      noua lume are deja un proiect
      la nașterea lumii deja se lucrează, de ani de zile, încă de pe vremea pandemiei era clară treaba asta
      faptul că noua lume se poate naște doar printr o mare revoluție, printr o revoluție mondială este deja clar, de asta și avem în plină desfășurare o revoluție mondială
      care spre fundamentală deosebire de război mondial se manifestă prin operațiuni speciale, în general pandemice și în general capabile să dezvolte reacții plenar disproporționate, care să permită auto demolarea lumii actuale, prin urmare și un teren liber pentru manifestarea unor noi sisteme sociale proprii noi lumi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *